Meteen naar de inhoud

Facebook oplichting

Een typische Facebook-oplichting is een vorm van fraude die steeds vaker voorkomt. In de meeste gevallen proberen oplichters geld te bemachtigen van onwetende slachtoffers met behulp van nep-accounts, valse advertenties of vervalste links. Volgens een recent onderzoek van de Dutch Consumer Authority, worden Nederlandse consumenten steeds vaker het slachtoffer van Facebook-fraude.

Deze oplichtingen variëren van nep-winacties, waarbij mensen worden aangezet tot het invullen van persoonlijke gegevens, tot valse advertenties die een bepaald product of dienst aanprijzen.

Hoe werkt een typische Facebook-oplichting?

Oplichters maken gebruik van nep-accounts die naar verluidt toebehoren aan een bekende persoon of bedrijf. Ze posten valse berichten of advertenties, die eruit zien als echte aanbiedingen, maar in werkelijkheid leiden tot oplichtingspraktijken. Ook zijn er oplichters die gebruik maken van vervalste links. Deze worden gepost op Facebook, met de bedoeling om slachtoffers te verleiden om op de link te klikken. De link leidt vervolgens naar een valse website, waar persoonlijke gegevens of geld wordt gevraagd.

Om je te beschermen tegen Facebook-oplichting, is het belangrijk om alert te zijn op verdachte berichten of advertenties.

Controleer altijd de bron van een bericht of advertentie, en neem nooit actie voordat je de betrouwbaarheid hebt geverifieerd. Als je twijfelt, neem dan contact op met de betrokken partij om de betrouwbaarheid te verifiëren.

Volgens een bericht in het Financieel Dagblad, zijn oplichters erin geslaagd om Nederlandse consumenten bijna € 1 miljoen af te troggelen door middel van Facebook-oplichting. Daarom is het belangrijk dat we alert blijven en onze persoonlijke gegevens nooit met onbekenden of verdachte bronnen delen.