Meteen naar de inhoud

Phishing berichten van koeriersdiensten en pakketbezorgers

Phishing berichten van koeriersdiensten en pakketbezorgers zijn een steeds groter wordend probleem. Deze berichten zijn zeer geraffineerd en kunnen mensen ertoe verleiden om hun persoonlijke gegevens prijs te geven. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat waarschuwt dat consumenten voorzichtig moeten zijn met e-mails die lijken te komen van bekende bedrijven, zoals PostNL.

Deze berichten bevatten vaak nep-informatie en kunnen leiden tot het ongewenst delen van persoonlijke gegevens. Volgens het Nederlandse Centrum voor Cybersecurity (NCSC) zijn er verschillende manieren waarop mensen deze phishingberichten kunnen identificeren. De belangrijkste manier is om alert te zijn op ongebruikelijke boodschappen die kunnen lijken op reclameboodschappen.

Soms zijn er ook links naar websites die niet van de originele website afkomstig zijn. PostNL heeft ook actie ondernomen om klanten te helpen bij het herkennen van deze frauduleuze berichten. Het bedrijf heeft een lijst opgesteld met tekenen waaraan mensen kunnen herkennen dat een bericht niet afkomstig is van PostNL. Daarnaast biedt PostNL een online meldpunt waar klanten frauduleuze e-mails kunnen melden.

Volgens de Nederlandse Consumentenbond zijn er ook andere manieren waarop consumenten zich kunnen verdedigen tegen phishingberichten. Zo moeten gebruikers voorzichtig zijn met het openen van e-mails van afzenders die ze niet kennen, en moeten ze ook links en bijlagen in deze e-mails vermijden.

Bronnen:

  • https://www.eenvandaag.nl/binnenland/111209/waakzaamheid-voor-phishing-berichten-van-koeriersdiensten-als-postnl
  • https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/08/14/waarschuwing-voor-phishing-berichten-van-koeriersdiensten
  • https://www.ncsc.nl/actueel/nieuws/2019/08/14/waarschuwing-voor-phishing-berichten-van-koeriersdiensten
  • https://www.postnl.nl/veiligheid/phishing/ https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/online-veiligheid/phishing-herkennen
Tags: